Jordbävningsbävaren

- upplevelser, tankar å annat från Japan -

Då var det dags

Västerås, 2007-06-17
När jag började på KTH för nästan fyra år sedan var jag ganska tidigt på besök på expeditionen för att diskutera utlandsstudier. Jag hade då bara några månader tidigare varit i Japan en månad för första gången. Självklart var jag intresserad av att återvända till Japan och om man skulle kunna göra det som utbytesstudent vore det perfekt – gratis studier och ett år i Japan på samma gång!
Svaret jag fick var att KTH tidigast skickar iväg studenter i årskurs 3 så jag fick ta och vänta lite.

På höstterminen i 2:an var jag tillbaka och berättade att jag ville till Japan som utbytesstudent och då fick jag svaret att vill man till Japan så går det endast i 4:an eller som ex-jobbare. Då tog idéer om att studera japanska ett år fart och efter årskurs 2 for jag iväg till Tokyo och pluggade japanska på KAI.

Men efter det sabbatsåret så kunde de inte komma med någon undanflykt så i januari 2007 lämnade jag in min ansökan. Den bestod av ett simpelt formulär, ett CV och ett brev varför man ville plugga. KTH har utbyte med ett antal universitet över hela Japan men helst ville jag till Tokyo eftersom jag har både kompisar och (kanske) blivande släktingar där. Egentligen spelar skolan ingen roll men Tokyo universitet har bäst rykte i Japan och efter lite påtryckningar från Naoko blev just den mitt förstahandsval. Efter några veckors nervöst väntande fick jag till slut ett efterlängtat brev där det stod att KTH lät mig åka till Tokyo universitet. Det blev det verkliga startskottet för detta äventyr – som än så länge bara har börjat!

Biljettköp

Västerås, 2007-06-27
Nu har flygbiljetten till Tokyo införskaffats. Det blev en hel del sura slantar att hosta upp – hela 9115 kronor!
Senaste gången jag åkte, för två år sedan, kostade det "bara" 8440:- för en ettårsbiljett som dessutom var öppen så att jag själv kunde bestämma hemresedatum någon månad i förväg. Nu har British Airways både försämrat villkoren samt höjt priset något. Vill jag nu ändra hemresedatum så blir det ytterligare 900 spänn i utgift. Dock är anledningen till den stora skillnaden skatten. Den är nu hela 2 kkr jämfört 1,4 kkr senast. Och för fyra år sedan var den bara 700 kr. Det är verkligen dags att producera mer olja nu!!

Recept

Hemma, 2007-07-25
[laddar bild: Köttfärslimpa] Japansk mat är god men efter ett tag vet jag av erfarenhet att man kan bli lite trött på den – som på allt annat i livet om man får för mycket. Visserligen kan IKEA ansvara för lösningen av denna problematik eller någon annan av de restauranger som finns i Tokyo, där ibland Lilla Dalarna och Restaurang Stockholm. Men de serverar kanske inte allt man vill ha och inte heller är det lika ekonomiskt. Därför har jag som förberedelse plockat fram Rutiga kokboken och gjort fotostatiska kopior av vissa rätter som jag anser extra intressanta. Bilden föreställer köttfärslimpa men utöver det finns bland annat recept på fläskpannkaka, köttbullar, såser, bullar med mera.

Certificate of Eligibility

Hemma, 2007-08-20
Idag fick jag träffa brevbäraren personligen eftersom jag fått en rekommenderad försändelse från Japan innehållande det viktigaste inför min avresa – jag talar om ett litet papper i A5-storlek som heter Certificate of Eligibility:
Certificate of Eligibility
Det är ett papper som det japanska justitieministeriet utfärdat och med detta kan jag gå till den japanska ambassaden med mitt pass och så ska de klistra in ett visum. De vill inte att vem som helst ska kunna skriva ut sådana certifikat på sin bläckstråleskrivare så på liknande sätt som japanska sedlar har den texten Ministry of Justice skriven i så liten stil lite här och var så att det ser ut som streck, om man inte kollar noga förstås. Vidare är den försedd med en QR-kod som är den där ganska svarta rutan i nedre vänstra delen av dokumentet. Jag har ingen läsare men jag antar att QR-koden har någon form av kryptering så dess innehåll är för mig okänt.

Nu är det bara för mig att åka upp till huvudstaden och lämna in pass och CoE och vänta!

Japan på Disney World (EPCOT)

Sverige, 2007-09-05
Man behöver inte åka till Japan för att känna sig som där. Förutom en massa japanska restauranger runt om i världen kan man även ta sig till EPCOT på Disney World i Orlando, Florida, USA. EPCOT är en av nöjesparkerna där borta bland till exempel Magic Kingdom (den med slottet som även finns i Paris, L.A. och Tokyo), Animal Kingdom, MGM Studios. På EPCOT har en sisådär 12 olika länder en paviljong med byggnader från just det landet, mat från det landet samt personal från det landet. En av dessa paviljonger är Japans. Dels finns det ett jättestort hus som inrymmer en enorm affär som ägs av Mitsukoshi (finare japanskt varuhus, typ NK-fint) samt en restaurang som undergår ombyggnad. Det finns även en pagod, vilken kan ses på bild nedan, samt en torii. Den är lite ute i vattnet precis som det inspirerande originalet i Hiroshima. Den som har spelat datorspelet IK+ vet vad jag talar om. Övriga bilder är från annat nöje i centrala Florida såsom besök hos NASA, strandpromenad på Cocoa Beach (här blev surfning poppis på 50-talet) samt Ybor City som tidigare var USA:s största producent av cigarrer; alltså lite som vad Västerås var för saltgurkstillverkning förr i tiden!
En pagod vid Japans paviljong
(Klicka för förstoring)
Japans paviljong: Framtida restaurang på övervåningen samt butik på bottenplan
Två astronauter; Buzz Lightyear och jag
(Klicka för förstoring)
En avdankad astronaut från NASA vid namn Bill Pogue som vi åt lunch med (kan diskuteras men han kom in till efterrätten för en frågestund)
En turist på Cocoa Beach
(Klicka för förstoring)
Provar kubanskt kaffe och cigarr i Ybor City (Tampa)

Visum

Stockholm, 2007-09-12
Var idag på den japanska ambassaden i Stockholm för att hämta ut mitt pass med ett inklistrat visum. Jag lämnade in det i fredags så det gick på tre arbetsdagar. Japaner jobbar inte sååå slött iallafall ;-)

Dessvärre har mitt pass börjat fragmenteras. Det började med att det blev dyngsurt när jag hade det med mig när jag var på semester i USA för några veckor sedan. Torkningen måste ha påverkat plasten som nu blivit lite porös. Har haft på lite kontorslim och hoppas att det ska fixa biffen!

Förberedelserna klara

Västerås, 2007-09-17
Väskan är (nästan) färdigpackad. Presenterna är köpta. Jag är in-checkad och klar för flyget i morgon. Återstår gör bara att ta farväl av nära och kära.
Själva presenterna som jag ska ge till Naokos familj och vänner väntade jag så klart in i det sista med. Jag tycker det är jobbigt att köpa EN födelsedagspresent – nu tvingades jag köpa 10. Påfrestande...
Sen med den nya internet-tekniken har jag haft möjligheten att checka in online. På så sätt behöver man inte vara på Arlanda lika långt i förväg men bäst av allt är att man kan välja plats. Jag får nu sitta vid en nödutgång med långt avstånd fram till framförvarande stol vilket gör att jag hoppas kunna sova gott under den långa resan.

På väg

Arlanda, 2007-09-18
Nu är jag äntligen på väg. Jag har inte fått vänta riktigt lika länge som vår svenske hjälte Fuglesang men många år har gått sedan jag först funderade på ett utbytesår i Japan. Det känns verkligen overkligt att jag inom ett dygn kommer att vara i Tokyo. Men en lång flygresa via London återstår. Det känns verkligen B att åka dit i 2,5 timmar och sedan någon timme senare flyga över Sverige igen fast åt rätt håll. Man tror alltid att Sverige och Skandinavien ligger i utkanten av världen (efter Island) men så blir det inte om man drar ett snöre mellan London och Tokyo på en jordglob. Så den där fraktflygplatsen i Luleå kanske inte är så dum ändå?

De senaste dagarna har jag stigit upp lite tidigare än jag brukar för att försöka minimera effekterna av tidsskillnaden på 7 timmar. Dock så har jag stannat uppe lite på kvällarna så jag kanske bara förstört min hjärna med för lite sömn istället...
På flygresan ska jag avnjuta många vindruvor – jag har över ett kilo i handbagaget. Men nu närmast ska jag käka smörgåsarna som mamma så vänligt skickade med.

Äntligen framme

Funabashi, Chiba, Japan, 2007-09-19
Har nu kommit fram till Tokyo och är nu uppkopplad igen. Puuuhh!

Resan gick bra och jag fick prova video on demand för första gången på ett plan vilket innebär att man själv bestämmer när filmen ska börja samt att man kan pausa och så vidare. Dock så tycker jag det är svårt att höra i det bullriga planet så jag hängde inte med så bra i filmen om Nelson Mandela. Och jag insåg inte förrän vi snart var framme att jag kunde använda mina egna lite bättre hörlurar. Dock så hade British Airways inte installerat trådlös internetuppkoppling så det gav lite abstinens. Maten var bra; jag körde brittiskt hela vägen för japansk mat kommer det nog bli en del av här ändå. Till middag fick jag en Cottage Pie som var mumsig och till frukost blev det så klart engelsk frukost med bacon, äggröra, korv, stekt tomat. Där emellan proppade jag i mig vindruvor och jag kan intyga att man kan bli lite dålig i magen av för mycket vindruvor..... fick dessutom slänga en del på flygplatsen då man inte får ta in frukt i landet. Jag var dessutom lite orolig för mina torkade blåbär – ambassaden var ju tveksamma om de gick att få in. Men det gick bra eftersom jag inte behövde öppna väskan för inspektion som jag alltid fått göra annars!

Tokyo är rätt varmt (ca 30) och fuktigt så in i norden. Mina tre par jeans och tröjor som jag tog med får nog ligga i garderoben ett tag framöver. Shorts och t-shirt räcker sålunda långt.

Hans vs Jetlag 1-1

Funabashi, 2007-09-20
Jag har pratat med några personer som frekvent åker runt jorden och därmed blir tvingade att ställa om tidsskillnaden. "Man brukar lära sig" säger dem. Jag trodde jag gjort det, men icke dessvärre.

På flyget hit sov jag ganska mycket (ca 6 timmar av lågkvalitetssömn) för trots att det är "gratis" film på flyget så får man inte vara så snål att man måste se alla. Men när jag iallafall kommit fram var jag knappt trött. Jag tog en liten tupplur på 40 minuter och på kvällen blev jag trött och somnade vid inte allt för dumma 12-slaget. I morse vaknade jag klockan 9 och tänkte: "Äntligen har jag lärt mig hantera tidsskillnaden". Men jag ska bara dra mig lite.

Men när jag sen vaknade fyra och en halv timmar senare klockan 13.30, vilket är halv sju svensk tid, fick jag det klart för mig – jetlagen har fått revansch!

Yakiniku

Funabashi, 2007-09-20
Idag bjöd Takahiro (Naokos kusin) oss på middag. Det blev en yakiniku-restaurang med en prislapp som inte är i nedersta klassen. Kalaset slutade på 2500 kr för fem vuxna och två barn. Undrar vad han förväntar sig när jag bjuder tillbaka?
Hur som helst var det riktigt gott och det verkar som t-shirten krympt efter middagen. Jag som aldrig annars äter lever tyckte till och med den smakade gott. Vad lever ett japanskt nötkreatur på egentligen? Får de inga gifter i sig som ansamlas i levern?
Kotunga rullad som rosor
(Klicka för förstoring)
Fint skuren カルビ (karubi) som jag inte vet vad det är för någon del men smakar hur som helst gott. En hel del mumsigt fett finna insprängt iallafall!
Hela gänget utom Takahiro

Middag

Funabashi, 2007-09-22
Fick idag oväntat besök men Naokos mamma lyckades radda upp en hel del läckerheter ändå. Det var kokt fisk, onigiri (ristrianglar) fyllda med lax som ätes med torkat sjögräs, gyoza (köttfärsfyllda knyten) som på engelska kallas dumplings, oden som är som fiskbullar fast roligare former, sashimi (råa fiskfiléer) samt någon gryta som jag inte smakade på (såg den inte förrän jag tittade på kortet). All denna mat kan, eller rättare sagt bör, självkart avnjutas med ett glas Sapporo eller Kirin.
[laddar bild...]
1. Fisk. 2. onigiri. 3. gyoza. 4. oden 5. någon kinesisk gryta. 6. sashimi 7. nori (torkat sjögräs)

Otrött

I sängen, 2007-09-22
[laddar bild: Natt-tv]Klockan är snart 03.30 och jag har de senaste fyra timmarna ägnat mig åt att försöka sova. Att bara ligga insåg jag tidigt var lönlöst. Har sen försökt med att läsa, sen lyssna på klassisk musik, sen hårdare musik (Rammstein), sen tittat på diverse tv-program. Just nu är det ett naturprogram med mjuk musik till. Jag har fått se japanska pissmyror, japanska nyckelpigor och japanska ängar, skogar, berg och älvar. Det är fantastiskt vad NHK har att bjuda på på lördagsnatten. Det är som gjort för att man ska somna men int fan går det för mig.

Onsen – japanskt bad

Ichikawa, 2007-09-23
Det jag har saknat mest sedan förra året är de japanska baden (eller span). Det är så otroligt härligt att få sitta i dessa varma bad. Idag var vi dessutom på ett onsen vilket innebär att det inte bara är vanligt varmvatten utan att vattnet pumpas från en kilometer eller så ifrån jordens inre. Med sig har vattnet en för huden en massa nyttiga mineraler och metaller. Sen stiger man upp i den svala kvällsluften innan man går till bastun eller sätter sig igen. Man blir som en ny människa – alldeles mjuk och varm och behagligt trött i kroppen. Jag längtar redan till nästa besök!

お久しぶり – Det var inte igår

Kasai Rinkai Koen, 2007-09-24
Idag träffade jag min klasskompis från KAI vid namn Natanel. Vi följde varandra åt från Level 1 tills jag åkte hem efter ett år. Han var sig precis lik både till sätt och utseende. Med sig hade han några indonesiska kompisar som lyckligtvis hade lagat en hel del mat som vi förtärde. Måste säga att folk är gästvänliga och vill att man ska bli tjockare genom att fylla på tallriken konstant.

Efter maten tog vi det lugnt i parken Kasai Rinkai Koen bland många andra lediga japaner. På en måndag? Ja, igår var ju höstdagjämningen så en extra ledig dag är det få som tackar nej till! Efter mörkrets infall tog vi tåget en station till Maihama som är stationen vid Disneyland. I intilliggande köpcentret Ikspieri köpte jag inget men såg en rolig amerikan göra trick och trolleri.

Picnic i parken
Jonglör på Ikspieri

Drickaautomat

Funabashi, 2007-09-26
[laddar bild: En japansk drickaautomat]Det har blivit lite svalare de senaste dagarna men ändå måste man fylla på väteskedepån då och då. Då är det perfekt med dessa automater som är placerade här och där och bli försedd med diverse drycker. Själv blir det oftast grönt te eller en och annan Pocari Sweat (javisst, intressant namn!). Det bästa jämfört med svenska automater är att man inte behöver en pengapung fylld till brädden med mynt med sig hela tiden. Här är det ingen tvekan om den klarar sedlar utan vad mer man kan betala med. Snäckskal som tidigare användes i Japan går inte, liksom in natura, men man kan betala med tågpendlarkortet Suica. Praktiskt!

Finmiddag

Shinjuku, 2007-09-29
Blev bjuden på middag igår av Naokos kompis Nozomi. Hon tog med mig till en stilig restaurang i centrala Shinjuku. Det bjöds på den ena delikatessen efter den andra. Det är ju bara att se på mig lite snabbt så ser man att jag gillar mat så när man går på sådana här restauranger är det kul med lite kulinariska utmaningar. Då kan man tro att smaken ska vara lite konstig men allting var helmumsigt. En av rätterna på bordet var sashimi av Kinmedai (lat. Beryx splendens, eng. splendid alfonsino, sv. röd braxen?) som till utseendet ska likna guldfisken (mer info). Dock är det svårt att föreställa sig när man får den i skivor. Den andra bilden förställer grönsaken renkon som fyllts med räkklägg och sen friterats. Mumsfilibabba!
Sen åt vi andra saker också såsom sallad med små, små fiskar i (bara 1 cm långa), shabu-shabu (mer info), krämig yuba eller "tofu-skinn" (mer info) samt en och annan alkoholhaltig dryck. Det är bara att belåten tacka och säga "Gåchisåå samadeshta" ごちそうさまでした vilket översätts till "tack för maten".
[laddar bild...]
Sashimi av Kinmedai (金目鯛)
(Klicka för förstoring)
Friterad räkfylld renkon som på japanskt vis är vackert upplagd

Ōedoonsen: Doctor Fish

Odaiba, 2007-09-29
Idag besökte vi Ōedoonsen (länk) som är belägen på ön Odaiba i Tokyo. Det är nästan som vilket onsen (bad) som helst förutom att de har fått ytterligare en facilitet sedan mitt senaste besök för nästan precis två år sedan. Nu finns också Doctor Fish!
Doctor Fish in action!
Det gick till så att man satte fötterna i badet och sekunderna efter var dessa små fiskar på en och började äta upp gamla hudavlagringar. Det kittlade rätt bra och alla skrattade mycket i början. 20 minuter kostar i vanliga fall 1600 yen (nästan 100 kr) men om man blev medlem så kostade det bara 60 kr, vilket jag så klart blev. Nu kan jag även i fortsättningen till reducerat pris få fötterna behandlade utan göra någonting själv!

Valid HTML 4.01 Transitional Valid CSS! Graphics by GIMP Get Firefox! Get VLC media player Ubuntu - Linux for human beings!